Nederland mag dan slechts een klein land zijn, het heeft een
grote platenindustrie en is rijk aan platenlabels, zoals Philips en Artone.
Deze labels hebben (vaak onder sublabels) singelseries uitgebracht,
die op een of andere manier met elkaar zijn verbonden.
Soms een reeks van 6 titels een andere keer 73.
Het zijn deze verschillende reeksen die terug te vinden zijn in deze
CATALOGUS VAN NEDERLANDSE SINGELSERIES

PREMIEPLAAT SERIE (1960-1967)

Een serie premieplaten uitgegeven door de Commissie Collectieve Grammofoonplaten Campagne (kortweg CCGC) ter promotie van de grammofoonplaat.
De bedoeling was om mensen de platenwinkel in te krijgen, zeker in de Maand van de Grammofoonplaat. Dat was oktober.
Voor zover ik weet zijn er 8 singeltjes verschenen op CCGC met de labelnummers PR 100 tot PR 900. In de reeks hieronder ontbreekt PR 500. Dat komt omdat onder dat nummer een LP is uitgebracht, met de titel Hand in Hand. Als laatste wapenfeit is er nog een tweede LP uitgebracht met het labetlnummer PR 1000 en de titel Stereo Festival. Ook de twee LP's in deze reeks waren ter promotie van het Nederlandse plaatwerk.
Blijkbaar was cabaret populair in die tijd, want de vertegenwoordigers op deze premieplaten zijn voornamelijk afkomstig uit die hoek: Wim Kan, Toon Hermans en Wim Sonneveld.
Aangezien er bij sommige uitgaven sprake is van een soort dubbele A-kant, hebben ze die Premieplaat uitgebracht met een 'dubbele' hoes. In zo'n geval zijn beide zijden weergegeven. Twee afbeeldingen in één jaar wil dus niet zeggen dat er dat jaar twee zijn geperst. Voor de Premieplaat van CCGC uit 1965 heeft Toon Hermans een verhaal op de achterzijde geschreven. Die wilde ik de bezoeker ook niet onthouden.
Als iemand aanvullingen heeft of aanvullende informatie over de CCGC (Commissie Collectieve Grammofoonplaten Campagne): singelseries@gmail.com Een reaktie geven via deze blog kan natuurlijk ook altijd.

Geen opmerkingen: